jueves, 16 de julio de 2015

Signs of world’s first pictograph found in Göbeklitepe



Turkey's Göbeklitepe, the site of the world’s oldest temple, may be the home of the first pictograph, according to a scene etched into an obelisk.

A scene on an obelisk found during excavations in Göbeklitepe, a 12,000-year-old site in the southeastern province of Şanlıurfa, could be humanity’s first pictograph, according to researchers.

“The scene on the obelisk unearthed in Göbeklitepe could be construed as the first pictograph because it depicts an event thematically. It depicts a human head in the wing of a vulture and a headless human body under the stela,” Şanlıurfa Museum Director and Göbeklitepe excavation head Müslüm Ercan said. “There are various figures like cranes and scorpions around this figure. This is the portrayal of a moment; it could be the first example of pictograph. They are not random figures. We see this type of thing portrayal on the walls in 6,000-5,000 B.C. in Çatalhöyük [in modern-day western Turkey].”

Ercan said the artifacts found in Göbeklitepe provided information about ancient burial traditions. “There were no graves 12,000 years ago. The dead bodies were left outdoors and raptors ate them. In this way, people believed the soul goes to the sky,” he added. [...] hurriyetdailynews.com/ 


Actualización 20-07-15: Identifican en Göbekli Tepe el primer pictograma del mundo


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Chamanes riojanos


Julio Martínez Flórez. / Jonathan Herreros

Julio Martínez Flórez y Alfredo Martínez Díez defienden la religiosidad en la obra 'Vida y muerte en el megalitismo en La Rioja'

EFE. La existencia de "chamanes" u "hombres religión" en la época megalítica de La Rioja, entre los años 2.500 y 1.500 antes de Cristo, es una de las conclusiones que defiende el responsable del Laboratorio Antropología del Museo de La Rioja, Julio Martínez Flórez.

Martínez Flórez y el doctorando Alfredo Martínez Díez han presentado la comunicación "Vida y muerte en el megalitismo en La Rioja", que han defendido en el Congreso Internacional de Antropología (AIBR), celebrado en Madrid del 7 al 10 últimos.

La disposición de restos esqueléticos distribuidos sin conexión anatómica y, en algunos casos, con los cráneos retirados hacia alguna de las paredes, ha explicado Martínez Flórez, les permite defender la hipótesis de la existencia de "chamanes" u "hombres-religión".

Estos personajes realizaban diversas labores en el interior de los dólmenes y podrían ser los encargados de efectuar "labores de reordenación" de los esqueletos, como paso previo a la nuevos enterramientos, ha detallado.

Los monumentos megalíticos han sido interpretados como centros simbólicos y rituales de las poblaciones de su entorno, dado que el dolmen -cámara realizada con bloques de piedra, cerrada por todos sus lados y por la techumbre- se usaba para enterrar a los muertos de forma individual o colectiva y, tras el funeral, se cubría con tierra y piedras, con lo que se creaba un gran túmulo. [...] larioja.com